מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חברה ונוער
הצהרת נגישות

התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית

share
שתפו עמוד:
התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית

מבוא

אחת ממטרות החינוך היא: "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל" (חוק החינוך הממלכתי התשס"ד, 2003). 
מחקרים מצביעים על כך שמעורבות חברתית מגבירה תחושת עצמאות ושליטה, מעלה את הביטחון העצמי ואת היכולת האישית לקבלת החלטות (סדן,1977; פלג, 2000, מעורבות בקהילה מחזקת את החוסן הנפשי ותורמת לצמצום התנהגויות סיכוניות (הראל, 2006).
מעורבות והתנדבות מעלות שאיפות להשכלה גבוהה, ומביאות לשיפור בהישגים ולהעלאת הדימוי העצמי והמוטיבציה (Johnson, 1998; Snyder & Mortimer (Beebe. 
חינוך למעורבות חברתית בגיל צעיר משפיע על התנדבות בעתיד ועל יחסם של בני נוער לחברה ולקהילה גם בבגרותם (1998, Wilson & MusickJanoski).

מטרת התוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית הינה "לטפח בוגר ערכי בעל יכולת ניהול עצמי עם תחושת ערך, מסוגלות ומשמעות, המרגיש שייכות ואחריות לסביבתו הקרובה והרחוקה, מאמין בכוחו להשפיע לטובה על קהילתו, על החברה ועל המדינה  ומוכן להשתתף בעיצובן ובבנייתן."
התוכנית מבוססת על הגישה הפדגוגית של  למידת שירות (Service Learning). למידת שירות היא מודל המשלב למידה עיונית בכיתה עם התנסות בקהילה תוך קיום שיח רפלקטיבי. גישה זו משלבת בין למידה קוגניטיבית, התפתחות רגשית-חברתית והתנסות מעשית במצבי חיים אותנטיים על ידי חיבור בין שכל, רגש והתנהגות, וכן בין ידע, מיומנויות וערכים.

התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית מתקיימת מכיתה א' ועד י"ב: 

  • א'-ו' תפקיד לכל תלמיד 
  • ז' – ט' במסגרת ליבת החינוך החברתי
  • י' – י"ב הינה תנאי סף לקבלת תעודת בגרות

עקרונות פעולה

  • עיקרון הפעלנות ולמידה קונסטרוקטיביסטית - התוכנית מעודדת תלמידים לקחת אחריות על הבחירה, על דרך הפעולה ועל תהליך הלמידה המלווה את ההתנסות. המודל משלב בין למידה עיונית לעשייה חברתית.
  • עיקרון הבחירה של התלמיד - התלמיד יבחר בתחום ההתנסות המתאים לו מתוך רשימה של תחומים ומקומות. הבחירה בתחום התנסות מבוססת על מודעותו של התלמיד לצרכיו, לנטיותיו, לחוזקותיו, להעדפותיו ולמאפייניו האישיים. אם התלמיד אינו מוצא תחום המותאם לרצונותיו, הוא רשאי להציע אפשרות נוספת. 
  • עיקרון למידה רגשית - חברתית וטיפוח מיומנויות (SEL) - ההתנסות תלווה בהליך רפלקטיבי שמאפשר מודעות, הבנה ושיום של המיומנות.
  • עיקרון האמפתיה - טיפוח רגישות לצורכי הזולת, מצוינות חברתית וחתירה למעורבות כאורח חיים. 
  • עיקרון הרפלקציה - עיבוד התהליך הלימודי וההתנסותי מתוך חקר אישי, מודעות והתבוננות אישית על דפוסי התגובה, על הפרשנויות, על התחושות הגופניות. 
  • עיקרון החיבור לתחומי הדעת - בית הספר ישלב בין תחומי הדעת השונים לתחום המעורבות החברתית וההתנסות המעשית. 
  • עיקרון השותפות - התוכנית מבוססת על בניית שותפויות בין הצוות החינוכי לבין מסגרות וארגונים בחברה האזרחית, בקהילה ובמדינה. 
  • עיקרון הפיתוח המקצועי - פיתוח מקצועי של המשתתפים מאפשר הרחבה, העמקה ומקצועיות רבה בביצוע התוכנית. 

תקציר מנהלים 

חוזרי מנכ"ל ונהלים

  • אבני דרך ללמידה משמעותית
    חוזר מנכ"ל למידה משמעותית (אוגוסט 2014) מציג את התפיסה, העקרונות, ההזדמנויות והאתגרים שביישום למידה משמעותית לצד קישורים למגוון יישומיים.
  • חוזר מנכ"ל התוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית - הוראת קבע מס' 0044 - הוראה תקפה מתאריך: 1.1.2018
    בחוזר מנכ"ל זה, הנחיות ותיאור האופן שבו על המוסד החינוכי להפעיל את התוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית ולמינוי רכז מעורבות חברתית. ההוראה מפרטת את תהליך ההתארגנות בבית הספר לשם הפעלת התוכנית ומרחיבה אותה לחטיבת הביניים, תוך התאמתה לאוכלוסיות ייחודיות. ההוראה גם עוסקת במקרים שבהם ניתן פטור מהתוכנית ובאופן שבו תוכר ההתנסות המעשית בבית הספר, בקהילה ובמדינה.
  • חוזר מנכ"ל - נוהל הסדרה, הוראת קבע מס' 0260, תאריך פרסום: כ"א באלול תש"פ, 10 בספטמבר 2020
    נוהל אישור ההסדרה של מקומות הפעילות לתלמידים במסגרת "תכנית התפתחות אישית במעורבות החברתית" כולל את הקריטריונים לבחירת הארגון הקולט את התלמידים, את תנאי הסף שעל הארגון לעמוד בהם ואת ההנחיות לטיפול באישור ביטוחי הארגונים הקולטים. זאת כדי להבטיח את השגת המטרות והיעדים של התכניות ואת ביטחונם ואת בטיחותם של התלמידים.
  • עדכון נוהל 12 - הפעלת תלמידים ונוער בהתנדבות בשעת חירום – הוראת שעה

מחקרי ראמ"ה

התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית פותחה בתשע"ה והוטמעה כתכנית צומחת בתשע"ו. הגישה הפדגוגית של התכנית מבוססת על "למידה מתוך שירות" service) learning). התכנית מיועדת להוביל תהליכים של למידה משמעותית, להעצים את הלומד ולקדם מעורבות חברתית ואזרחית. הגוף האחראי במשרד החינוך על התכנית הוא מינהל חברה ונוער, ושותפים לו המזכירות הפדגוגית והמנהל הפדגוגי.
התכנית  משלבת בין התנסות מעשית במעורבות חברתית (באופן פרטני וקבוצתי) ובין למידה עיונית (סמינרים, ימי מוקד ושיעורים בכיתות). מחקר הערכה זה הינו מחקר מעצב, שהוחל בו במקביל להתחלת ההטמעה של התכנית במטרה לאפשר למידה על התכנית ועריכת שינויים בה עוד בראשיתה, על מנת להגביר את האפקטיביות של יישומה והטמעתה. 
מחקר ההערכה במהלך שלושת השנים הראשונות להטמעת התכנית, בחן את מידת יישומה והטמעתה של התכנית בבתי הספר השונים בארץ, את העמדות והתחושות כלפי התכנית מצד הגורמים המפעילים אותה בבתי הספר ואת העמדות והתחושות של תלמידי כיתות י' כלפיה.

הערכת התכנית התפתחות אישית ומעורבות חברתית - אתר ראמ"ה

הערכת התוכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית" בשנה"ל תשע"ח (סיכום של 3 שנות הטמעה)